۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۴۵

عطایی:

33 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان قزوین تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفت

33 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان قزوین تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفت

قزوین - خبرگزاری مهر: مدیر آب و خاک و امور فنی و زیر بنایی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: 33 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در این باره اظهارداشت: یکی از بهترین روشهای آبیاری که منجر به صرفه جویی آب و افزایش بهره وری آب خواهد شد سیستم آبیاری نوین است.

وی افزود: در سال گذشته 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستم آبیاری قطره ای و بارانی رفته است که در مقایسه با میزان کل اجرای این طرح در سطح استان رشد بسزایی داشته است.

عطایی، افزایش راندمان آبیاری، کاهش و کنترل علف های هرز و کاهش مصرف انرژی را از مهمترین مزایای طرح آبیاری تحت فشار برشمرد و اظهارداشت: کاهش و کنترل بیماریها و آفات، کاهش فرسایش خاک، بهبود مدیریت آبیاری، افزایش کمی و کیفی تولید محصول را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار نوعی شبکه لوله گذاری داخل باغات و مزارع است افزود: اجرای این طرح از هدر رفت آب تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به سیاستهای تشویقی دولت در اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به اهمیت و لزوم صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی دولت به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان همه ساله اعتبار ویژه ای را برای توسعه سیستم آبیاری تحت فشار اختصاص می دهد.

عطایی ادامه داد: پرداخت تسهیلات آب و خاک به کشاورزان طی سالهای اخیر بصورت 85 درصد کمکهای بلاعوض دولتی و 15درصد مابقی، تسهیلات ارزان قیمت با مشارکت کشاورزان و متقاضیان اجرای این نوع طرح انجام شده است.

وی با بیان اینکه مصرف بهینه آب در کشاورزی یک نیاز ملی است تصریح کرد: کشاورزان و متقاضیان اجرای طرح آبیاری تحت فشار با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و شرکت در دوره آموزشی یک روزه می توانند در اجرای این طرح مشارکت کنند.

کد خبر 2065856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha